Úvodní poznámky k cyklistickému tréninku
Na ironmanovi nás čeká poctivých 180 km jízdy. Podle charakteru trati to může být víceméně rovinka, nebo také vyloženě horská jízda, jako je tomu například na Norsemanovi, který má celkové stoupání přibližně 3 500 metrů. Předpokládám, že tuto distanci nejezdíte každý týden, a proto se na ni bude nutné odpovídajícím způsobem připravit.
Sedáme tedy na kolo. Jedna poznámka na začátek. Já osobně nemám moc rád silniční kolo. Triatlon se bohužel (v drtivé většině) jede právě na silničním kole, takže se mu nedá vyhnout. Pokud jste na tom stejně jako já, a silniční kolo moc nemusíte, můžete většinu objemů najet na horském kole. Z deseti měsíců přípravy na Norsemana jsem devět strávil na horském a pouze poslední dva měsíce střídavě na horském a silničním kole.
Co se týče tréninkových dávek, předpokládám, že na tom nebudete časově o nic lépe než já, a proto se budete moci věnovat delším jízdám jen o víkendu. Doporučuji ve všední dny dvakrát vyjet na cca 40 km (na horském kole by vám to mělo zabrat tak dvě hodiny), a to nejlépe večer, když už máte splněny všechny povinnosti rodinného a podobného typu. Já jezdím přibližně od půl osmé večer. Pokud máte v dosahu kopce, určitě se věnujte jízdě do svahu. Na rovince jako kdyby jste to našli. O víkendu je nejlepší vyjet v 6 ráno a dát stovku jeden den a šedesát druhý den. Jednou za dva měsíce bych si vyhradil jeden den o víkendu a dal buď celých 180 km nebo aspoň 150 km jako testík.
Podle mých zkušeností není nutné k uspokojivému dokončení ironmana najíždět brutální dávky. Nohy bušíme v posilovně, na běhu a v bazénu a s vývojem celkové vytrvalosti rovněž zlepšujeme svůj cyklistický výkon. I zde platí, že mimořádně důležitá je psychická odolnost, tj. nevzdávat to.
Klíčové body:
- Psychická odolnost! Nezastavujte, když už skoro nemůžete. Zpomalte, nechejte klesnout tepovou frekvenci, napijte se nebo něco menšího snězte. Odolnost budete potřebovat při samotném závodu – jak jsem již zmínil v jiném článku, je stejně důležitá, jako samotná fyzická připravenost.
- Neseďte jako přikovaní v sedle – zadek vás sice bude bolet tak jako tak, ale protažení nohou (hlavně lýtek) a narovnání zad je velmi důležité.
- Nezapomeňte jíst a pít! Sledujte, kolik vody vypotíte a doplňujte ji. Při dlouhé jízdě (u mne delší než 2 hodiny) nestačí čistá voda (může být i toxická), ale je nutný iontový drink k doplnění minerálů.